Beter inzicht in communicatie voor pensioenfederatie

Hoe de content checker pensioencommunicatie verbetert

Nederland krijgt een nieuwe pensioenregeling. Uiteraard moeten de nieuwe pensioenregels op een begrijpelijke manier gecommuniceerd worden, zonder dat de doelgroep afhaakt. Om die reden hebben wij in opdracht van de Pensioenfederatie en in samenwerking met Universiteit Maastricht, een onderzoek uitgevoerd naar de begrijpelijkheid en ‘afhaakmomenten’ van een uitleg van de nieuwe regels. De Pensioenfederatie is de overkoepelende belangenbehartiger van 198 Nederlandse pensioenfondsen.

inzicht in de beoordeling van woorden en zinnen

Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van de Content Checker, onder een representatieve steekproef van 8.653 gepensioneerden en mensen die pensioen opbouwen (deelnemers). Nadat de nieuwe pensioenregels zijn voorgelegd, hebben de personen uit de doelgroep de mogelijkheid om woorden en zinnen van de nieuwe pensioenregels aan te klikken en te beoordelen. Zij geven aan of bepaalde woorden en zinnen begrijpelijk zijn, eenvoudig zijn en of ze uitnodigen om te lezen en handelen. Nadat ze een woord of zin hebben beoordeeld, wordt gevraagd om de keuze toe te lichten. De resultaten van het onderzoek zijn gerapporteerd via een online dashboard. In dit dashboard is onder meer zichtbaar welke woorden en zinnen positief worden beoordeeld, en welke negatief.

De resultaten

Een expertgroep van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft mede naar aanleiding van dit onderzoek een rapport gepubliceerd met daarin onder meer de volgende inzichten:

•    Schrijf eenvoudig. En maak de tekst daarna nóg eens twee keer zo eenvoudig.
•    Ga als tekstschrijver niet uit van je eigen perspectief. Bedenkt hoe je een tekst ook anders zou kunnen opvatten.
•    Benoem de gevolgen voor het individu. Verzend geen ongevraagde informatie over nieuwe regels zonder dat je de concrete gevolgen kunt benoemen.
•    Houd de boodschap heel basaal. Doorverwijzingen moeten heel concrete informatie bevatten.
•    Interesseer mensen met vorm: gelaagd, eenvoudig en aantrekkelijk. Een groot deel van de doelgroep is moeilijk te interesseren met inhoud. Als mensen een tekst saai vinden, is de kans groot dat ze afhaken.
•    Focus op specifieke doelgroepen, en maak de communicatie zo persoonlijk mogelijk.
•    Communiceer vooral op wat hetzelfde blijft, en niet zozeer op de veranderingen.

De communicatie van jouw organisatie ook verbeteren?

Het communicatieonderzoek van OrganisatieInZicht is een onderzoeksmethode om brieven, e-mailings, webpagina’s, of bijvoorbeeld formulieren op een kostenefficiënte manier te verbeteren. We kunnen ook jouw organisatie helpen om de juiste doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Zo ben je er zeker van dat jouw boodschap goed overkomt! Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vooral contact met ons op!

Geschreven door

Delen op

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook

Hebben we je interesse gewekt?

Logo_OIZ_groen-removebg-preview (1)

Demo aanvraag

Wil je meer te weten komen over onze oplossingen? Vraag een demo aan! We laten graag zien wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.