Goed verhaal, lekker kort

2,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd. Dat betekent dat zij in het dagelijkse leven moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Dagelijks krijgen we honderden berichten en reclameboodschappen op ons af. We moeten in korte steeds meer informatie verwerken en steeds meer zaken zelfstandig online regelen. Voor een grote groep Nederlanders is dit een behoorlijke uitdaging. Het is daarom belangrijk dat organisaties teksten schrijven en websites maken die duidelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen. Organisaties en instanties zoals gemeenten schrijven daarom steeds vaker op B1 niveau. En dat zouden meer organisaties moeten doen!

Voordelen van schrijven op B1 niveau

Schrijven op B1 niveau heeft namelijk een paar grote voordelen. De meeste Nederlanders begrijpen teksten op dit taalniveau. Door op B1 niveau te schrijven, bereik je dus meer mensen. Een eenvoudige tekst leest bovendien sneller en kost minder moeite – ook voor hoger opgeleiden. Daarnaast zijn simpele, korte teksten ook erg geschikt voor websites. Steeds vaker bekijken we deze op onze mobiele telefoon en scrollen we snel door alle inhoud. Een lange, ingewikkelde tekst wordt daardoor al gauw overgeslagen. Waarom dus moeilijk maken wat makkelijk kan?

Tips voor een begrijpelijke tekst

Misschien is schrijven op een makkelijker niveau dus ook wel iets voor jouw organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw tekst begrijpelijk is? Hier wat tips:

 

1.      Verplaats je in de lezer

Bedenk voordat je gaat schrijven, wie jouw bericht gaat lezen. Neem een gemiddelde persoon in gedachten. Niet een professor of ambtenaar, maar bijvoorbeeld een buurman of buurvrouw. Schrijf je tekst met deze persoon in gedachten. Dit helpt je om een tekst te schrijven die iedereen begrijpt.

 

2.      Benoem duidelijk het doel

Denk na over wat het doel van de tekst is. Wil je de lezer informeren? Of wil je dat de lezer iets doet? Benoem dit dan zo snel mogelijk. Zet de belangrijkste informatie bovenaan. Zo weet de lezer aan het begin al wat je met je tekst wilt zeggen.

 

3.      Schrijf actief

Schrijf je tekst in actieve stijl. Dus niet ‘Er wordt contact met u opgenomen’ maar ‘Wij nemen contact met u op’. Zo is je zin korter en begrijpelijker. Ook beschrijf je zo duidelijk wie wat doet.

 

4.      Houd het kort

Gebruik korte zinnen. Lange zinnen en veel komma’s maken je tekst onduidelijk. Houd je daarbij aan 10-15 woorden per zin. Houd ook je verhaal kort. Wat wil de lezer weten? Richt je hierop en geef geen onnodige informatie. Dat maakt het alleen maar lastiger om de hele tekst te lezen.

 

5.      Gebruik woorden die iedereen kent

Gebruik eenvoudige woorden. Woorden die iedereen kent dus. Gebruik ook geen vaktaal. Iemand die hier weinig over weet zal deze woorden niet snappen. Metaforen en beeldspraak kun je beter ook niet gebruiken. Niet iedereen begrijpt dit. Geef in plaats daarvan voorbeelden. Zo maak je het duidelijker en niet moeilijker.

 

6.      Gebruik dezelfde woorden, geen synoniemen

Vaak wil je woorden afwisselen zodat je een woord niet te vaak gebruikt. Om je tekst begrijpelijker te maken, kun je dit beter niet doen. Gebruik hetzelfde woord voor hetzelfde begrip. Zo hoeft de lezer geen synoniemen te kennen om je tekst te kunnen begrijpen.

 

7.      Een duidelijke opmaak en indeling

Deel de tekst op in alinea’s en geef elk stukje een kop en tussenkop. Begin elke alinea met de belangrijkste zin. Schrijf ook in elke alinea over maar één onderwerp. Daarnaast moet de tekst een heldere opbouw hebben en een verhaal vormen.

 

Hopelijk helpen deze tips om te schrijven op B1 niveau. Er zijn ook online tools om te kijken of je de juiste woorden kiest en om het niveau van je tekst in te schatten.

Content Checker

Wil je vóór het versturen zeker weten dat jouw tekst duidelijk is? Of wil je een begrijpelijke tekst schrijven gericht op een specifieke doelgroep? Onze content checker helpt jou om je teksten te testen bij jouw doelgroep. De boodschap wordt gestuurd naar een testpanel en zij geven directe feedback. Zo weet je of mensen je boodschap begrijpen, welke delen van de tekst onduidelijk zijn en wat er verder verbeterd kan worden. Zo ben je zeker dat jouw boodschap overkomt en een goede indruk maakt.

Direct inzicht in hoe wij versterken
en verbeteren?