Goed verhaal, lekker kort

Goed verhaal, lekker kort!

schrijftips voor een begrijpelijke tekst

1.3 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd1. Dat betekent dat zij in het dagelijkse leven moeite hebben met lezen en schrijven. Mensen krijgen dagelijks honderden berichten en reclames voorgeschoteld. Ook moeten we steeds meer informatie verwerken en zelf dingen online regelen. Voor een steeds grotere groep Nederlanders is dit dus best een uitdaging. Het is daarom belangrijk dat organisaties teksten schrijven en websites maken die duidelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen. Organisaties zoals de overheid en gemeenten schrijven daarom steeds vaker op B1 niveau2. En dat zouden meer organisaties moeten doen!

Voordelen van schrijven op b1 niveau

Schrijven op B1 niveau heeft namelijk een paar grote voordelen. 80% van de Nederlanders begrijpt teksten op dit taalniveau. Door op B1 niveau te schrijven, bereik je dus meer mensen. Een eenvoudige tekst leest ook sneller en kost minder moeite. Dit is voor hoger opgeleiden fijn. Waarom moeilijk maken wat makkelijk kan? B1 niveau is dus zeker niet alleen voor mensen met een laag taalniveau. Daarnaast zijn eenvoudige, korte teksten ook erg geschikt voor websites. Mensen bekijken deze vaak op een klein telefoonscherm en scrollen snel weer door. Een lange, ingewikkelde tekst wordt niet gauw helemaal gelezen.

hoe zorg je ervoor dat jouw tekst begrijpelijk is?

Misschien is schrijven op een toegankelijk niveau ook wel iets voor jouw organisatie. Hoe zorg je er dan voor dat jouw tekst begrijpelijk is? Hier wat tips:

  1. Verplaats je in de lezer

Bedenk voordat je gaat schrijven, wie jouw bericht gaat lezen. Neem een gemiddelde persoon in gedachten. Zoals je buurvrouw, geen hoogopgeleide professor. Schrijf je tekst met deze persoon in gedachten. Dit helpt je om een tekst te schrijven die iedereen begrijpt.

  1. Benoem duidelijk het doel

Denk na over wat het doel van de tekst is. Wil je de lezer informeren? Of wil je dat de lezer iets doet? Benoem dit dan zo snel mogelijk. Zet de belangrijkste informatie bovenaan. Zo weet de lezer aan het begin al wat hij of zij moet doen.

  1. Schrijf actief

Schrijf je tekst in actieve stijl. Dus niet ‘Er wordt contact met u opgenomen’ maar ‘Wij nemen contact met u op’. Zo is je zin korter en begrijpelijker. Ook beschrijf je zo duidelijk wie wat doet.

  1. Houd het kort

Gebruik korte zinnen. Lange zinnen en veel komma’s maken je tekst onduidelijk. Houd je daarbij aan 10-15 woorden per zin. Houd ook je verhaal kort. Wat wil lezer weten? Focus hierop en geef geen onnodige informatie. Dat maakt het alleen maar lastiger om de hele tekst te lezen.

  1. Gebruik woorden die iedereen kent

Gebruik eenvoudige woorden. Woorden die iedereen kent dus. Gebruik ook geen vaktaal. Iemand die hier weinig over weet zal deze woorden niet snappen. Metaforen en beeldspraak kun je beter ook niet gebruiken. Niet iedereen begrijpt dit. Geef in plaats daarvan voorbeelden. Zo maak je het duidelijker en niet moeilijker.

  1. Gebruik dezelfde woorden, geen synoniemen

Vaak wil je woorden afwisselen zodat je een woord niet te vaak gebruikt. Om je tekst begrijpelijker te maken, kun je dit beter niet doen. Gebruik hetzelfde woord voor hetzelfde begrip. Zo hoeft de lezer geen synoniemen te kennen om je tekst te kunnen begrijpen.

  1. Een duidelijke opmaak en indeling

Deel de tekst op in alinea’s en geef elk stukje een kop en tussenkop. Begin elke alinea met de belangrijkste zin. Schrijf ook in elke alinea over maar één onderwerp. Daarnaast moet de tekst een heldere opbouw hebben en een verhaal vormen.

content checker

Hopelijk helpen deze tips om te schrijven op B1 niveau. Er zijn ook online tools om te kijken of je de juiste woorden kiest3 of om het niveau van de tekst in te schatten4. Wil je vóór het versturen zeker weten jouw tekst goed aankomt bij je publiek? Of misschien wil je een begrijpelijke tekst schrijven op net een hoger taalniveau? Onze content checker helpt jou om je teksten te testen bij jouw doelgroep. De boodschap wordt gestuurd naar een testpanel en zij geven directe feedback. Zo weet je of mensen je boodschap begrijpen, welke delen van de tekst onduidelijk zijn en wat er verder verbeterd kan worden. Zo ben je zeker dat jouw boodschap overkomt en een goede indruk maakt.

Geschreven door

Delen op

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook

Hebben we je interesse gewekt?

Logo_OIZ_groen-removebg-preview (1)
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Demo aanvraag

Wil je meer te weten komen over onze oplossingen? Vraag een demo aan! We laten graag zien wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.